bermula dengan kelembutan

March 17, 2011 § 1 Comment


Sebelum ditauliah menjadi seorang Rasul penyampai risalah Allah, Muhammad s.a.w telah pun melalui satu tempoh kehidupan yang panjang sebagai seorang yang ditarbiyyah sendiri oleh Allah s.w.t.

Satu demi satu kehilangan kaum keluarga yang disayangi, patut dilihat ibrahnya sebagai persediaan jiwa dan perasaan untuk baginda: kebergantungan perasaan terhadap individu lain dan kekuatan hati untuk berdikari adalah sifat-sifat yang mahu dipupuk.

Tidak cukup dengan itu, Muhammad dibawa jauh daripada kesibukan dan kekufuran Kota Mekah ke satu perkampungan terpencil yang memberi bi’ah (suasana) yang baik untuk baginda. Inilah kehidupan kanak-kanak baginda sebagai anak susuan kepada Halimah Sa’adiah.

Muhammad s.a.w dibedah dada dan disucikan hatinya oleh Allah s.w.t: Dialah satu-satunya tempat dan jalan untuk sucikan hati kita, bukanlah dengan benda-benda lain yang bersifat fizikal semata-mata.

Inilah perkara-perkara yang mesti dititik beratkan buat mereka yang mahu baru ditarbiyyah; berdikari dari aspek jiwa dan emosi, berada dalam bi’ah solehah, didikan hati dengan ilmu dan amal yang asas tetapi paling utama, dan akhirnya sentiasa bergantung kekuatan daripada Allah s.w.t.

Muhib (orang yang mula menyukai Islam) mesti ditatang dan dididik dengan baik, umpama anak kecil yang masih bertatih, dengan syarat dia mesti tahu apa yang sebenarnya dia perlu capai, dan apa yang kita boleh bantu untuk dia capai.

Saya sangat merasai bahawa usrah (sumber tarbiyyah yang utama) yang saya lalui bersifat sebegini: tersembunyi, jauh dari kejahiliyyahan manusia, penuh dengan ilmiah Islamiyyah yang menggetar hati.

Berniatlah, segala-galanya adalah kerana Allah. Semoga kita istiqamah dengan tarbiyyah, dan beriltizam untuk menjadi seseorang yang bekerja untuk Islam.

P/s: Tak reti letak gambar bila berblog melalui WordPress for Blackberry ni!

Advertisements

§ One Response to bermula dengan kelembutan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading bermula dengan kelembutan at Ini Iz Is.

meta

%d bloggers like this: